Ashwagandha- vienas iš veiksmingiausių raminančių adaptogenų

Labas!

 

Šįkart noriu parašyti apie ashwagandhą, arba lietuviškai vadinamą migdomąją vitaliją. Šis augalas nepelnytai yra žinomas pagrinde aktyviai sportuojančių tarpe, kaip ištvermę gerinantis preparatas, nors pasižymi kur platesniu sveikatą gerinančiu poveikiu.

Ashwaganha daugiau nei 4000 metų naudojama ajurvedoje. Augalas, dar vadinamas “ajurvedos princu bei indijos ženšeniu”, pasižymi sveikatą stiprinančiu, balansuojančiu bei atjauninačiu poveikiu.  Ashwagandha -augalas/adaptogenas, padedantis organizmui prisitaikyti prie kintančios aplinkos veiksmų, stiprinantis organizmo atsparumą stresui (angl. resilience).

Šis augalas dažniausiai rekomenduojamas ir yra efektyvus ilgalaikio streso poveikyje išsivysčiusiam išsekimo /perdegimo sindromo gydymui.

Susidomėjimas ashwagandha vakarų medicinoje (ir tai daugiausiai netradicinėje) ypač padidėjo paskutiniais dešimtmečiais. Atlikta daugelis tyrimų, vertinant šio augalo poveikį organizmui. Nustatyta, kad ashwagandha pasižymi ypač stipriu raminančiu poveikiu.

  1. Ashwagandha veikia per taip vadinamą galvos smegenų -antinksčių sistemą, slopindama hormono kortizolio išsiskyrimą iš antinksčių (šis hormonas padidintais kiekiais išsiskiria esant ilgalaikiam streso poveikiui, kuomet organizmas visą energiją skiria “išgyvenimo funkcijai”, tuo pačiu metu slopindamas lytinių, skydliaukės hormonų veiklą). Nustatyta, kad reguliariai vartojant ashwagandhą, kortizolio produkcija sumažėja iki 20-30 procentų, tuo pačiu gan ženkliai silpnėja ilgalaikio streso sukeltų simptomų intensyvumas.

2. Ashwagandha taip pat nežymiai didina dopamino kiekį galvos smegenyse. Dopaminas, kaip žinia, yra atsakingas už džiaugsmo, pasitenkinimo, malonumo pojūtį.

3. Mažėjant kortizolio išsiskyrimui, didėja lytinių hormonų produkcija, atsistato jų pusiausvyra, gerėja seksualinė sveikata: moterims-vaisingumo funkcijos, atsistato sutrikęs mėnesinių ciklas, silpnėja PMS, klimakso simptomai. Vyrams atsistato  streso pasekoje sumažėjęs testostero kiekis.

4. Ashwagandha teigiamai veikia miegą: mažėjant streso sukeltam hormonų disbalansui, didėja GABA kiekis. Ši aminorūgštis yra atsakinga už atsipalaidavimo, nusiraminimo jausmą. Gerėja miego kokybė, ypač giliojo miego fazė, kurios metu intensyviai sapnuojama.

5. Silpnina smegenų rūko (angl. brain fog) simptomus, gerindama dėmesio koncentracijos funkcijas, atmintį, reakcijos greitį.

6. Mažina antsvorį, padeda išlaikyti optimalų kūno svorį: ilgalaikio streso poveikyje didėja saldumynų poreikis, suvalgomas perteklinis “tuščių kalorijų” kiekis; lėtėja medžiagų apykaita, didėja gliukozės kiekis kraujyje, visa tai įtakoja antsvorio vystymąsi.

7. Gerina ištvermę, ląstelių aprūpinimą energija, greičiau atsistato raumenų funkcijos po treniruotės.

8. Padeda atstatyti ir subalansuoti skydliaukės hormonus: streso pasekoje didėja TSH, vienas iš pagrindinių skydliaukės hormonų, nulemiantis kitų skydliaukės hormonų T3 ir T4 pakitusį kiekį (šių hormonų kiekis, deja, streso pasekoje nedidėja), dėl ko silpnėja skydliaukės veikla, vystosi hipotireozė.

Nėra žinoma šalutinių ashwagandhos sukeliamų simptomų. Išgėrus vieną kapsulę preparato, nereikia tikėtis greito raminančio poveikio, kadangi tai nėra cheminis vaistas, keliolikos minučių bėgyje slopinantis nerimą, įtampą. Ashwaganda nesukelia priklausomybės preparatui.

Kaip ir kiekvienas adaptogenas, šis augalas veikia individualiai. Patariama pirmą savaitę vartoti pusę rekomenduojamos dozės. Vėliau, priklausomai nuo toleravimo, dozę didinti, arba palikti tokią pačią. Ashwagandhos poveikui pasireikšti reiktų bent vieno mėnesio reguliaraus vartojimo, nors kai kurie asmenys teigiamą poveikį jaučia jau po pirmos savaitės. Optimaliausiam efektui pasiekti reiktų nepamiršti papildomai vartoti multivitaminų, ypač turtingų B, C grupės vitaminais, magniu, cinku.

 

 

Iki!!!

Susimatykime Facebook grupėje sveikatos -kodas.lt ir Instagramoje sveikatos _kodas.lt.