Glutaminas-pralaidaus žarnyno sindromo gydymui.

Labas!

Paskutiniame blogg´o įraše apie pralaidžiojo žarnyno sindromą, paminėjau glutaminą, vieną iš medžiagų, kuri padeda atstatyti padidėjusį žarnų pralaidumą. Šįkart noriu kiek plačiau aprašyti apie šią aminorūgštį.

Glutamino rūgštis – aminorūgštis, randama baltymais turtinguose maisto produktuose. Organizme fermentų pagalba verčiama į glutaminą. Ši aminorūgštis didžiausiais kiekiais kaupiama raumenyse ir kraujyje, taip pat randama galvos smegenyse. Organizmas gali glutaminą paversti gliutationu, stipriausiu antioksidantu. Taip pat gali būti verčiamas glutamatu (taip, tai ta pati medžiaga, dedama į maisto produktus, pvz. picas, kad sustiprinti skonio pojūčius) bei GABA (aminorūgštis, turinti raminantį, slopinantį, atpalaiduojantį poveikį). Glutaminas, glutamatas bei GABA dalyvauja tame pačiame medžiagų apykaitos rate. Glutamatas pasižymi ir aktyvinančiu poveikiu, dėl ko kai kurie, vartojantys glutamino papildus, jaučia padidėjusį energingumą, aktyvumą.

Aktyviai sportuojantys asmenys naudoja glutamino papildus kad padidintų raumenų masę, nors klinikiniais  tyrimais nėra nustatytas šis glutamino poveikis.

Kuo glutaminas naudingas organizmui?

  1. Glutaminas yra svarbi energiją nešanti medžiaga plonosios ir storosios žarnos ląstelėms, enterocitams.

2. Slopina bakterijų iš storosios žarnos išplitimą, taip mažindamas jų išvešėjimo plonojoje žarnoje, bei SIBO vystymosi riziką (apie SIBO kviečiu pasiskaityti ankstesniame įraše).

3. Gerina žarnyno mikrofloros sudėtį  bei didina gerųjų bakterijų kiekį storojoje žarnoje.

4. Daugeliui asmenų, sergančių dirgliosios žarnos sindromu, yra nustatomas pralaidaus žarnyno sindromas. Glutaminas gali padėti atstatyti žarnų sienelių vientisumą, mažindamas išilginių tarpelių tarp enterocitų pralaidumą ir skatindamas gyjimą. Nustatyta, kad asmenims, sergantiems dirgliosios žarnos sindromu ir vartojantiems papildomai glutaminą, sumažėja dirgliosios žarnos simptomų intensyvumas.

5. Glutaminas kaupiamas nedideliais kiekias galvos smegenyse, kaip energetinė medžiaga, alternatyvi gliukozei (gliukozė yra pagrindinis energijos šaltinis galvos smegenims, tačiau jos atsargos nėra kaupiamos galvos smegenyse), gerinanti dėmesio koncentraciją, atmintį.

Glutaminas randamas baltymais turtinguose maisto produktuose:

mėsoje, žuvyje, paukštienoje, kiaušiniuose, pieno produktuose (ypač rikotos sūryje, jogurte). Taip pat nedideliais kiekiais augalinės kilmės produktuose:  pupelėse, lęšiuose, špinatuose ir petražolėse.

Asmenys, kurių maisto racione yra pakankamas kiekis baltymų, aprūpina organizmą reikalingu glutamino kiekiu.

Tačiau esant ilgalaikio streso būsenai,

sergant infekcinėmis ligomis,

intensyviai sportuojant,

laikantis dietos,

po chirurginių operacijų,

po nudegimų, organizmui reikalingas didesnis kiekis glutamino. Jeigu tai negaunama su maistu, organizmas gali pradėti naudoti baltymų atsargas raumenyse, ko pasekoje gali pradėti nykti raumenų masė.

Visada pirmenybė turėtų būti teikiama subalansuotai mitybai, kad išvengti vartoti maisto papildus.

Bet, esant auksčiau minėtoms būsenoms ir didesniam poreikiui, rekomeduojama vartoti glutamino papildus. Rekomenduojama dozė yra nuo 1 g 2-3 kartus per dieną, dozę kasdien didinant iki 20 g per dieną. Maksimali dozė 40 g. Optimalus vartojimo kursas ne mažiau 4 savaitės, net iki 8 sav. Jeigu glutaminas sukelia aktyvinantį poveikį, nereikėtų jo vartoti vakare, kad išvengti miego sutrikimų.

Nepaisant to, kad papildomas glutamino vartojimas yra gan paplitęs tarp aktyviai sportuojančių asmenų,  paskutiniais metais šis baltymas vis dažniau rekomenduojamas vartoti papildomai esant pralaidžiojo žarnyno sindromui.

Remiantis holistiniu požiūriu (teigiančiu, jog visos organizmo sistemos ir organų veikla yra tarpusavyje glaudžiai susiję savo funkcijomis), reikia pabrėžti, jog gyjant žarnynui, sumažėja ir/arba išnyksta simptomai, siejami su pralaidaus žarnyno sindromu: mažėja depresijos simptomų intensyvumas, gerėja dėmesio koncentracija, išnyksta difuziniai raumenų, sąnarių skausmai, gerėja miego kokybė, išnyksta odos bėrimai, nuovargio jausmas. Plačiau apie pralaidaus žarnyno sindromą kviečiu pasiskaityti ankstesniuose blogg`o įrašuose.

Iki!

Sekite puslapį ir facebook grupėje sveikatos-kodas.lt bei Instagramoje sveikatos_kodas.lt.