Paleo mityba: tai, kas užkoduota mūsų genuose

Labas!!!

Šįkart nusprendžiau parašyti apie dar vieną sparčiai populiarėjančią mitybos kryptį – paleo mitybą. Paleo reiškia sutrumpintai Paleolito laikotarpį. Ši mityba paremta evoliucine perspektyva, kuomet iš raciono pašalinami “modernūs” maisto produktai, atsiradę rinkėjų-medžiotojų bendruomenei perėjus prie žemdirbystės  bei paskutinių šimtmečių eigoje išsivysčius industrinei revoliucijai.

Paleo mityba, atitinkanti genetiškai užprogramuotus organizmo poreikius ir tinkanti praktiškai visiems.

Ką leidžiama valgyti ir kas išbraukiama iš raciono?

Kodėl verta išbandyti valgyti pagal paleo mitybos principus?

Didžiausias problemas šiuolaikinėje mityboje kelia procesiškai apdirbti maisto produktai, maisto produktų priedai, dirbtiniai saldikliai, pridėtinis cukrus. Tai sąlygoja sutrikusią gliukozės apykaitą, skatina lėtinio žemo intensyvumo uždegimo vystymąsi, trikdo neurotransmiterių (“laimės” hormonų) pusiausvyrą.

Netgi tie produktai, kurie yra natūralūs, bet atsirado proprotėviams perėjus prie žemdirbystės, organizmo yra gan sunkiai metabolizuojami ir gali sąlygoti virškinimo sutrikimus, gliukozės apykaitos sutrikimus, jautrumą maisto produktams. Tai grūdinės kilmės, pieno produktai, ankštiniai, ypač džiovinti produktai.

Paleo mityba yra ypač sveika ir unikali tuo, kad yra priešuždegiminė ir bei pritaikyta evoliuciškai pagal žmogaus genofondą, išlikusį per tūkstančius metų.

Tyrimais, atliktais biologijos, imunologijos, kardiologijos, endokrinologijos srityse, nustatyta, kad kasdienis maisto racionas, praturtintas pridėtiniu cukrumi, gliutenu, soja, GMP,  E-maisto priedais, transriebalais, procesiškai apdorotais maisto produktais, tuščios cukraus kalorijos sukelia vėžį, antro tipo diabetą, širdies ir kraujagyslių ligas, psichikos ligas, Alzheimerio ligą, nevaisingumą, lėtinį žemo intensyvumo uždegimą.

Renkantis mitybą pagal paleo principus, galima valgyti:

mėsą, paukštieną, žvėrieną,

daržoves,

vaisius, džiovintus vaisius,

riešutus, sėklas,

uogas,

kiaušinius,

įvairius prieskonius bei prieskonines žoleles,

kokoso, alyvuogių aliejų,

medų,

bulijoną.

Iš maisto produktų sąrašo išbraukiami:

cukrus,

pieno produktai,

procesiškai apdirbti maisto produktai (pvz., įvairios dešros, dešrelės, mėsos vyniotiniai, bulvytės fri, čipsai)

grūdinių kultūrų gaminiai, kruopos, ypač su gliutenu (kepiniai, pyragai, duona ir jos gaminiai, makaronai)

džiovinti ankštiniai produktai,

saldinti gėrimai.

Valgant maistą, atitinkantį tūkstančius metų išlikusį genetinį kodą,

pasijaučiama energingesniu,

mažėja svoris, mažėja riebalinio audinio masė (labai apribojamas angliavandenių, cukraus kiekis),

gerėja medžiagų apykaita,

gerėja virškinimas,

išnyksta difuzinis neaiškios kilmės skausmas sąnariuose, raumenyse,

slopinamas ir stabdomas lėtinis žemo intensyvumo uždegimo vystymasis,

gerėja kognityvinės funkcijos: dėmesio koncentracija, atminties funkcijos, reakcijos greitis,

išnyksta odos problemos,

stabilizuojasi gliukozės kiekis kraujyje, jaučiamas ilgesnis sotumo jausmas.

Maitinantis pagal paleo principus,

organizmas aprūpinamas natūralios kilmės baltymais, gaunamais iš mėsos. Svarbu rinktis ekologišką, regione išaugintą, žolę mintančių gyvulių mėsą bei ypač maistingus vidaus organus, kaip pavyzdžiui kepenis.

Angliavandeniai  ir maistinės skaidulos gaunami iš vaisių ir daržovių. Norint mažinti svorį, rekomenduojama suvalgyti vieną-du vaisius per dieną. Ypač daug gliukozės ir fruktozės turi vynuogės, mango, bananai, ananasai, todėl jų vartojimą reiktų labai apriboti.

Riebalai gaunami valgant žuvis, avokadų, alyvuogių, kokosų aliejų. Vengti augalinių aliejų, turtingų omega-6 riebiosiomis rūgštimis (saulėgrąžų, kukurūzų, rapsų). Neverta baimintis vartoti sočiąsias riebiąsias rūgštis, randamas pvz. kokoso aliejuje, svieste. Klinikiniais tyrimais nustatyta, kad jos nesukelia širdies ir kraujagyslių ligų vystymosi.

Gausiai vartoti įvairius prieskonius bei prieskonines žoleles, ypač tuos, kurie pasižymi priešuždegiminiu poveikiu (plačiau apie jas -ankstesniuose įrašuose apie priešuždegiminę mitybą).

Gerti kavą (saikingai), arbatą, vandenį, gryną ar pagardintą citrusiniais vaisiais, mėtomis, kitomis žolelėmis. Kavą galima balinti migdolų pienu, avižų pienu, be cukraus.

Tiems, kas negali gyventi be pieno produktų, leidžiama retkarčiais vartoti ghee sviestą (išgrynintą, be pieno baltymų), didelio riebumo grietinę. Iš kruopų galima vartoti begliutenes ekologiškas avižas, grikius, burnočius, vėlgi ne kasdien.

Paleo mityba tinka praktiškai visiems,

nes grindžiama pagal genetinio kodo evoliucionavimą. Ši mityba padeda išlaikyti optimalias organizmo funkcijas arba pagerinti sveikatos būklę esant nutukimui, virškinimo sutrikimams, sergnt diabetu, širdies ir kraujagyslių ligomis, autoimuninėmis ligomis. Iš mitybos pašalinami prodktai, kuriems organizmas nėra genetiškai prisitaikęs. Čia neskačiuojama kalorijos, valgoma, kol pasijaučiama sočiu. Svarbiausias dėmesys yra kreipiamas į maisto kilmę, kokybę, sezoniškumą. Nėra laiko ribojimo, kaip pavydžiui Carnivore dietai.

Žinoma, nuo nusiteikimo ir valios priklauso, ar norima laikytis griežtos paleo mitybos, ar leisti save palepinti mažomis išimtimis ir suvalgyti mėgstamų pieno produktų ar kepinių. Visame kame turi būti saikas bei vertinimas, kas kiekvieno organizmui labiausiai tinka ir ką valgant jaučiamasi geriausiai.

 

 

Iki!!!

Pasimatom Facebook sveikatos-kodas.lt ir Instagramoje sveikatos_kodas.l